Η εκδίκηση των τόνων βιβλίο

Η εκδίκηση των τόνων

Γενικά στοιχεία για το βιβλίο “Η εκδίκηση των τόνων”

ΕκδότηςΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΣειράΣΥΓΧΡΟΝΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ 4
Χρονολογία ΈκδοσηςΜάιος 2006
Αριθμός σελίδων148
Διαστάσεις24×17
ΕπιμέλειαΜΗΤΡΟΥΤΣΙΚΟΥ ΜΑΡΟΥΛΑ, ΛΥΜΠΕΡΗ ΓΙΩΤΑ, ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ

Παρουσίαση

Μετά τον αξιοθρήνητο καβγά στη Φιλοσοφική Αθηνών για το μονοτονικό κατά την Κατοχή (!), είχαμε την έκδοση δύο βιβλίων, τη “Δίκη των Τόνων” (1943) και την “Αντιδικία των Τόνων” (1944), από τις αντίστοιχες παρατάξεις. Με την παρούσα έρευνα, αισίως και “νομοτελειακώς”, φθάσαμε και στην “Εκδίκηση των Τόνων”, αφού μετά τη Δικτατορία που ανασκολόπησε την Καθαρεύουσα, εν συνεχεία και η Μεταπολίτευση ξεκατίνιασε και τη Δημοτική!
Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή της έρευνας, για τις συνέπειες της επιβολής του μονοτονικού, είναι προϊόν παρατηρήσεων και προβληματισμών που έγιναν σε χώρο όχι της εκπαίδευσης, αλλά της υγείας, όταν διαπιστώθηκε ότι, εκτός από τους φυγόπονους διορθωτές (“κάτω τα αιματοβαμμένα γραπτά”), τώρα έχουμε και πελατοθήρες θεραπευτές… καθώς και βεβαιωσιολόγους για μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξίες και “δυσλεξίες”.
Η έρευνα αυτή είναι, δυστυχώς, η πρώτη και η μόνη η οποία έχει γίνει κατά τα 23 χρόνια που πέρασαν, από τη μεταμεσονύχτια συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων, της 11ης Ιανουαρίου του 1982, όταν με μια άσχετη τροπολογία επεβλήθη η κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων.
Ο Εκπαιδευτικός-Ερευνητικός Τομέας του Ανοικτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου διεξήγαγε, από το 1999 έως το 2002, την παρούσα έρευνα, σκοπός της οποίας ήταν να διερευνήσει την επίδραση που, ενδεχομένως, έχουν η εκμάθηση της ιστορικής ορθογραφίας και η αντίστοιχη της απλοποιημένης γραφής (μονοτονικό) στις ψυχοεκπαιδευτικές ικανότητες και λειτουργίες του ατόμου. Συμμετείχαν 21 ψυχολόγοι, 2 στατιστικολόγοι κι ένας ψυχίατρος.
Τα ευρήματα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι με την εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών-ιστορικής ορθογραφίας ωριμάζουν ταχύτερα: οι οπτικές λειτουργίες, καθώς και οι γνωστικές, όπως η Αντίληψη και η Μνήμη. Δηλαδή διαπιστώθηκε θετική επίδραση στις οπτικοαντιληπτικές ικανότητες και λειτουργίες των παιδιών, από 6 έως 9 ετών, τις οποίες η εκμάθηση αυτή αναπτύσσει με επιταχυνόμενο ρυθμό. Και, όπως είναι γνωστό, η ωρίμανση των οπτικοαντιληπτικών και γνωστικών ικανοτήτων και λειτουργιών συνεπάγεται και περαιτέρω θετική σχολική επίδοση.
Η εκμάθηση αυτή μπορεί να ενεργήσει προληπτικά στην εμφάνιση ορισμένων μαθησιακών δυσκολιών (δυσλεξίες κ.α.), αλλά και θεραπευτικά, όταν οι δυσκολίες αυτές έχουν ήδη εμφανισθεί. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Περιεχόμενα

Ευχαριστήρια
Ιωάννης Κ. Τσέγκος
Πρόλογος
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ: Προκαταρκτική αναδρομή
Εισαγωγή (υπό μορφήν συνεντεύξεως)
1. Η έρευνα συνοπτικώς
2. Άνευ επιδοτήσεων
3. Η ευδοκίμηση της δυσλεξίας…
4. …και η αρωγή της πολιτείας δια των πιστοποιήσεων (39 οι αρμόδιες υπηρεσίες !)
5. Ετσιθελισμοί και ευτελισμοί της μεταπολίτευσης
6. Οι αρχαίοι… απνευμάτιστοι και… μονοτονικοί!
7. Από τον Διονύσιο Σολωμό στον… Γιάννη Κουτσοχέρα
8. Η μεγάλη των Παριζιάνων διαφωτιστών “σχολή”
9. Ο Ψυχάρης
10. Συντηρητικοί-προοδευτικοί
11. Η απροσδόκητη αλλά μοιραία ανατροπή
12. Ιερωμένοι, γιατροί και δάσκαλοι
13. Για τη λατινοποίηση
14. Περί μουσικής και ποιήσεως
Παραπομπές-Βιβλιογραφία
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Η έρευνα
Η εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών ως ευοδωτικός παράγων στην ψυχοεκπαιδευτική εξέλιξη του παιδιού
-Εισαγωγικά
Σκοπός της έρευνας και καθορισμός των ομάδων
Η επιλογή της ηλικιακής περιόδου
Οι εξεταζόμενες μεταβλητές
Η φύση της έρευνας
Α. Μεθοδολογία
Η διαδικασία επιλογής των ομάδων μελέτης και ελέγχου
Η διαδικασία των αξιολογήσεων
Οι ψυχοδιαγνωστικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν
Η μέθοδος εκμάθησης των αρχαίων ελληνικών
Η στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων
Β. Η διεξαγωγή της έρευνας
Τα χαρακτηριστικά του δείγματος
α. Δημογραφικά Χαρακτηριστικά
Φύλο – Ηλικία
β. Σχολικά χαρακτηριστικά
Σχολείο – Τάξη – Πλευρίωση
γ. Οικογενειακά χαρακτηριστικά
Αριθμός παιδιών ανά οικογένεια – Ηλικιακή σειρά του εξεταζομένου – Ηλικία γονέων – Σχέση του εξεταζομένου με τους γονείς των γονέων
δ. Κοινωνικά χαρακτηριστικά
Εκπαιδευτικό επίπεδο του πατέρα – Επάγγελμα του πατέρα – Εκπαιδευτικό επίπεδο της μητέρας – Επάγγελμα της μητέρας
ε. Εξωσχολικές δραστηριότητες
Ξένες γλώσσες – Αθλήματα – Ζωγραφική – Μουσική – Θεατρικό παιχνίδι – Χορός
Γ. Τα ευρήματα
1. Στη νοητική δοκιμασία W.I.S.C.-III
Σύγκριση των δύο ομάδων κατά την αρχική αξιολόγηση
Σύγκριση των επιδόσεων μεταξύ των ατόμων της ομάδας των “Μονοτονικών”
Σύγκριση των επιδόσεων μεταξύ των ατόμων της ομάδας των “Αρχαίων”
2. Στην ψυχοεκπαιδευτική δοκιμασία “ΑΘΗΝΑ” τεστ
Σύγκριση των επιδόσεων μεταξύ των ατόμων της ομάδας των “Μονοτονικών”
Σύγκριση των επιδόσεων μεταξύ των ατόμων της ομάδας των “Αρχαίων”
Δ. Συζήτηση
Το πρόβλημα της δυσλεξίας
Ε. Περίληψη – Συμπεράσματα
Παραπομπές – Βιβλιογραφία
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟΝ:
Παράρτημα: Πίνακες των Διαγραμμάτων
Ευρετήριο θεμάτων
Ευρετήριο ονομάτων

 

Σχετικά Ομάδα Consciousness.gr

Διαδρομές αυτογνωσίας και αυτοπραγμάτωσης
Διαβάστε όλα τα άρθρα από Ομάδα Consciousness.gr