- Ανοσοποιητικό

Συμβουλές για προστασία του ανοσοποιητικού

Αναδημοσιεύουμε άρθρου του ιατρού Δημήτρη Τσουκαλά με συμβουλές για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και της γενικής υγείας.


Μπορούμε να κάνουμε κάτι για να θωρακίσουμε την υγεία μας και να αξιολογήσουμε την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας; Στ` αλήθεια είναι αρκετά αυτά που μπορούμε να κάνουμε. Πέρα από τις στάνταρ διεθνείς οδηγίες για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, που αφορούν σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής όπως:

  • Να μην καπνίζουμε 
  • Να καταναλώνουμε μια διατροφή πλούσια σε λαχανικά και φρούτα περιορίζοντας σημαντικά την κατανάλωση ζάχαρης
  • Να κάνουμε άσκηση τακτικά 
  • Εφόσον καταναλώνουμε αλκοόλ, να πίνουμε με μέτρο
  • Να διατηρούμε ένα υγιές σωματικό βάρος
  • Να κοιμόμαστε επαρκώς 
  • Να λαμβάνουμε μέτρα για την αποφυγή της μετάδοσης των μολύνσεων, όπως το συχνό πλύσιμο των χεριών, να καλύπτουμε το βήχα μας με το μανίκι μας, να απολυμαίνουμε και να καλύπτουμε όλες τις πληγές και τα κοψίματα, να μην μοιραζόμαστε με άλλους ποτήρια, πιάτα και μαχαιροπίρουνα 
  • Να προσπαθούμε να μειώσουμε ή να διαχειριζόμαστε καλύτερα το στρες


Επιπρόσθετα, δύο επιπλέον ζωτικοί παράγοντες επηρεάζουν ριζικά την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας και της υγείας μας. Αυτοί είναι:

  • Η βιταμίνη D &
     
  • Η ινσουλίνη
     

Τη δεκαετία που πέρασε οι γνώσεις μας αυξάνονται συνεχώς σχετικά με τη δράση αυτών των δύο πανίσχυρων ορμονών, που καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την καλή μεταβολική λειτουργία του οργανισμού μας.

Βιταμίνη D

Παρόλο που αναφέρεται ως βιταμίνη, στην πραγματικότητα πρόκειται για μια πολύ ισχυρή ορμόνη. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία κάθε κυττάρου μέσα στο σώμα μας. Έχουμε αναφερθεί συχνά στο παρελθόν στην βιταμίνη D και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Όσο όμως και αν μιλήσουμε γι’ αυτό δεν είναι αρκετό, ώστε να περιγράψουμε πλήρως τη σημασία αυτού του παράγοντα στην υγεία μας. Η βιταμίνη D ενεργοποιεί πάνω από 3000 διαφορετικά γονίδια και βοηθάει στην παραγωγή 200 ενδογενών (που παράγονται μέσα στο σώμα μας) αντιβιοτικών ουσιών.

Σχετική μελέτη στο JAMA Networks, αναφέρει ότι όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα, τόσο μικρότερη είναι η πιθανότητα να νοσήσουμε από ένα κοινό κρυολόγημα ή γρίπη. Είναι απαραίτητη για την ενεργοποίηση των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος, που είναι υπεύθυνα στο να σκοτώσουν παθογόνα μικρόβια και ιούς. H βιταμίνη D μειώνει σε σημαντικό βαθμό τη πιθανότητα θανάτου από οποιαδήποτε αιτία.

Ινσουλίνη

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που έχει συνδεθεί με τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα μας και το διαβήτη. Παρά το γεγονός ότι είναι υπεύθυνη για τη ρύθμιση του σακχάρου, αυτό είναι ένα μικρό μόνο μέρος της δράσης της. Μέχρι την ανακάλυψη της λεπτίνης (της ορμόνης που ρυθμίζει τα αποθέματα λίπους στο σώμα μας), η ινσουλίνη θεωρείτο η πρώτη τη τάξει ορμόνη στο σώμα μας. Η ινσουλίνη παίζει καταλυτικό ρόλο στη σωστή λειτουργία των υπόλοιπων ορμονών, όπως αυτών του θυρεοειδούς, της αδρεναλίνης, της τεστοστερόνης κ.λπ.

Σύγχρονες έρευνες μας δείχνουν ότι η γενική κατάσταση της υγείας μας και η διάρκεια ζωής μας εξαρτώνται από τα επίπεδα ινσουλίνης. Όσο πιο χαμηλά τόσο καλύτερα. Το γήρας, η προδιάθεση για φλεγμονές, λοιμώξεις, καρδιολογικά νοσήματα και καρκίνο σχετίζονται άμεσα με τα επίπεδα της ινσουλίνης.

Ινσουλίνη και βιταμίνη C

Όταν μιλάμε για ενίσχυση του ανοσοποιητικού, σχεδόν πάντα υπάρχει αναφορά και στη βιταμίνη C. Υπάρχει σημαντικός αριθμός μελετών που αναφέρουν ότι ενισχύει το ανοσοποιητικό μας, ενώ υπάρχουν και  άλλες που δηλώνουν ότι δεν είναι στ’ αλήθεια αποτελεσματική στο κοινό κρυολόγημα.

Γιατί λοιπόν η βιταμίνη C κάποιες φορές είναι αποτελεσματική ενώ άλλες όχι;

Ο άνθρωπος είναι από τα λίγα είδη που δεν παράγουν τη δική τους C και πρέπει να την λάβουν εξωγενώς. Η βιταμίνη C παράγεται από την γλυκόζη και έχει παρόμοια δομή με αυτή. Λόγω της παραπλήσιας χημικής τους δομής, τα δύο μόρια ανταγωνίζονται η μια την άλλη μέσα στο σώμα μας. Τα λευκά αιμοσφαίρια, που είναι υπεύθυνα για την άμυνα του οργανισμού, χρειάζονται αυξημένες συγκεντρώσεις βιταμίνης C στο εσωτερικό τους, για να διαχειριστούν τα μικρόβια και τους ιούς.

Όταν καταναλώνουμε τροφές που ανεβάζουν τα επίπεδα του ζαχάρου στο αίμα, η ζάχαρη ανταγωνίζεται τη βιταμίνη C και μειώνει τα επίπεδα της στο εσωτερικό των κυττάρων. Εκατό γραμμάρια ζάχαρης (όση περιέχεται σε ένα γλυκό περίπου) καταστέλλουν το ανοσοποιητικό μέχρι και 75% για αρκετές ώρες. Όση περισσότερη ζάχαρη καταναλώνουμε, τόσο περισσότερη ινσουλίνη παράγεται μέσα στο σώμα μας. Υψηλά επίπεδα ινσουλίνης, αντικατοπτρίζουν μια κατάσταση λειτουργίας του ανοσοποιητικού μας συστήματος σε δυσμενείς συνθήκες.

Η άμεση λήψη επαρκούς ποσότητας βιταμίνης C και D, μαζί με αποχή από τη ζάχαρη ή τροφές που μετατρέπονται άμεσα σε ζάχαρη, μπορούν να μειώσουν σημαντικά ή και να καταστείλουν τα συμπτώματα της κοινής γρίπης. Όταν μάλιστα το σώμα μας έχει  βιταμίνη C και D, σε συνδυασμό με χαμηλά επίπεδα ινσουλίνης, μειώνουμε σημαντικά τις όποιες πιθανότητες να νοσήσουμε από μικρόβια και ιούς. Πληθώρα νέων στοιχείων δείχνουν τη σημασία της ινσουλίνης και της βιταμίνης D, στην ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και του οργανισμού συνολικά.

Σχετικά Συντακτική ομάδα Consciousness.gr

Διαβάστε όλα τα άρθρα από Συντακτική ομάδα Consciousness.gr